جستجو

نواختن پیانوی ایرانی شیوه استاد جواد معروفی و هنر ساختن و نواختن رباب ثبت ملی شد

نواختن پیانوی ایرانی شیوه استاد جواد معروفی و هنر ساختن و نواختن رباب ثبت ملی شد
در جلسه كميته ميراث فرهنگی ناملموس  55 پرونده مطرح شد که در نهایت 48پرونده  در حوزه میراث فرهنگی ناملموس از استان های مختلف ثبت شد.

محمد صادق اسحاقی دبیر این کمیته و کارشناس میراث فرهنگی ناملموس دفتر ثبت آثار در گفت و گو با خبرنگار میراث آریا گفت: «در این کمیته که به ریاست فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی، برگزار شد، نواختن پيانوى ايرانى، شيوه استاد جواد معروفى در فهرست ميراث ناملموس كشور به ثبت رسيد.»

او افزود: «پرونده مذكور كه توسط تعدادى از شاگردان استاد معروفى و هنرجويان آنها تهيه و تدوين شده بود با حضور مديران، داوران و كارشناسان در جلسه كميته ثبت ميراث فرهنگى ناملموس مطرح و پس از تاييد با راى مثبت همه اعضا ثبت شد.»

اسحاقی ادامه داد: «مديريت و ارائه پرونده بر عهده سيروس مهاجرى از شاگردان محمد جواد عبداللهى (شاگرد استاد جواد معروفى) بود. در اين جلسه فريبا جواهرى به عنوان يكى ديگر از شاگردان استاد معروفى به اجراى قطعه اى در مايه بيات اصفهان پرداخت كه بسيار مورد استقبال واقع شد.»

او افزود: «جواهرى ضمن گراميداشت ياد استاد معروفى، ثبت شيوه پيانو نوازى استاد معروفى توسط دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی سازمان ميراث فرهنگى را اقدامى مهم و بسيار قابل تحسين دانست. در پايان اين بخش ضمن  تقدير از  فريبا جواهرى توسط مديركل دفتر ثبت آثار، در راستاى توسعه و ترويج ميراث فرهنگى ناملموس از بهار برخوردار به خاطر انتشار كتاب رديف پيانوى استاد محجوبى و نگارش آن به خط نت بين المللى و نت نويسى، قدردانی به عمل آمد.»

اسحاقی گفت: «همچنین در این جلسه در بخش موسیقی علاوه بر پرونده های مهارت ساختن و نواختن ل له وا (نوعی نی چوبی در مازندران)، پرونده مهارت ساختن و نواختن ساز سنتی قر نی از استان مازندران، پرونده هنر ساختن و نواختن ساز رباب که توسط علی توکلی و مهدی فلاح صفا تهیه و تدوین شده است، مطرح و به اتفاق آرای هیئت داوران در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.»

او افزود: «در ادامه این جلسه در بخش موسیقی، نام استاد لطف الله سیفی بشلی به عنوان نوازنده و احیا گر ساز قر نی از مازندران و استاد اسلام پناه در رشته صحافی سنتی از استان کرمان در فهرست حاملان میراث فرهنگی ناملموس به عنوان گنیجنه زنده بشری، به ثبت رسید.»

اسحاقی ادامه داد: «در بخش دوم این جلسه، پرونده های فن و تهیه و نگهداری گوشت قورمه، مراسم علم بندان در روستای پیل آباد شهرستان زرند، شابارون (آیین تمنای باران) در روستای جمیل آباد بافت، مراسم آجیل برون روستای مهر صالح شهرستان بافت، فن تهیه کماچ شهرستان زرند، قنبرخوانی در داوران رفسنجان و شعب جره زرند، مهارت سنتی پخت آبگوشت امام حسینی و آیین مربوط به آن، آیین سنتی پخت آش حسین در روستای ده علی کوهبنان، فن تهیه مشک (دباغی پوست)، فن و تهیه سرمه سنگ در کوهبان و زرند و بازی آیینی رحمانی همراه با قیچک و سرنا نوازی در منو جان از استان کرمان ثبت ملی شد.»

این کارشناس حوزه ثبت یادآور شد: «از استان یزد نیز در این کمیته پرونده های شیوه تهیه نقل بیدمشک عقدا ومراسم آیینی پخت آش جو (اول اسفند ماه در ندوشن) ثبت شد.»

او افزود: «مراسم شال زنی در روز عاشورا در شهر بافران نایین، مهارت پخت شیره انگور، آیین باران خواهی روستای آذران شهرستان کاشان، عصاری (مهارت استحصال دانه های روغنی)، آداب و رسوم سمنوی نذری مشکات، (مشکان)، چووشی خوانی به شیوه استاد واصف بیدگلی، آیین چاق چاقه زنی اصفهان از استان اصفهان و پرونده های فرت بافی (نساجی سنتی در روستای روئیین اسفراین)، پلاس بافی در شمال خراسان، فن و مهارت بند بافی در شیروان (به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در خطر و نیازمند پاسداری فوری)، فنون ومهارت جاروبافی روستای ملا حسن، آیین حلیم پزان، فنون و مهارت مسگری (سفید گری)، فنون و مهارت ساخت تنور محلی پخت نان، چمچمه گلین؛ آیین باران خواهی در روستای سنجد شیروان و آیین علو سرسره در روستای اندوقان از استان خراسان شمالی به ثبت رسیدند.»

اسحاقی تصریح کرد: «از استان مازندران نیز در این جلسه جشن فردینه ماشو در مازندارن، فنون و برداشت کولک یا کوله پر، کایری (تعاونی و همکاری در کار)، جاجیم بافی، آیین مجمع گذاری د اطعام دهی سنتی شهرستان بهشهر، مقام هرایی در شرق مازندارن  و چارویداری؛ گونه ای موسیقی کار در مازندان ثبت شدند.»

او خاطرنشان کرد: «از استان قم نیز پرونده های نحوه سنتی پخت غذای سنگک، نحوه سنتی پخت آبگوشت قنویت، مهارت هنر تذهیب استان قم و آیین لاله گردانی در حرم مطهر پس از مطرح شدن با نظر موافق داوران و کارشناسان و متخصصان به ثبت رسیدند.»


امتیاز به خبر :