اداره کل نظارت وارزیابی خدمات گردشگری
1- تهیه و تدوین ضوابط و مقررات و بهنگام سازی استانداردها و شاخص های مرتبط برای نظارت و اداره تاسیسات و موسسات گردشگری.
2- نظارت و ارزیابی بر بکارگیری ساز و کار های جدید بهینه سازی خدمات به گردشگران در تاسیسات و موسسات گردشگری.
3- تهیه، تدوین و تنظیم موازین و مقررات صدور مجوز تاسیس، اداره و انحلال موسسات و اماکن اقامتی.
4- نظارت و بررسی مستمر بر فعالیت تشکلهای صنفی بر پایه سیاستهای کلی نظام اداری.
5- رسیدگی به شکایات واصله از تاسیسات(مصادیق ماده 1 آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی، نرخ گذاری و نظارت بر فعالیت آن ها – اصلاحیه 1384) و موسسات و تشکیل کمیسیون عالی تجدید نظر
6- اعمال نظارت عالیه بر امور صدور و تمدید مجوزها، گواهینامه ها و پروانههای بهرهبرداری تأسیسات و موسسات گردشگری.
7- نظارت بر اجرای استاندارد سازی و درجهبندی تأسیسات و مؤسسات گردشگری.
8- بررسی و نظارت بر فعالیتهای تأسیسات گردشگری در حوزه فضای مجازی.
9- بررسی تعرفه پیشنهادی خدمات تأسیسات گردشگری و صدور تأییدیههای لازم در این خصوص.
10-هماهنگی و هدایت به منظور تهیه و ارایه ضوابط و مقررات صدور مجوز، ایجاد دفاتر و مراکز خدماتی و مدیران و راهنمایان مسافرتی فعالیت مدیران و راهنمایان تورهای گردشگری.
11-بررسی و نظارت بر صدور کارت جهت متقاضیان راهنمای تور، مجوز بند ب و مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری.
12- بکارگیری تجارب و دستاوردهای علمی گردشگری مراکز دانشگاهی و سایر کشورها، بخصوص کشورهای اسلامی در چگونگی درجهبندی و نظارت بر تأسیسات و مؤسسات گردشگری.
13-فراهم نمودن بستر مناسب در راستای مشارکت بخش خصوصی جهت نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با استاندارد لازم و تسهیل روند مربوطه.
14-تهیه و تدوین مقررات، ضوابط ارزیابی عملکرد، صدور تایید برای فعالیت اماکن و تاسیسات گردشگری و نظارت مستمر بر نحوه اجرا و رعایت موازین، تطبیق استانداردها و نظام های درجهبندی مورد عمل.
15-ارایه پیشنهاد جهت تهیه و تدوین ضوابط و مقررات مورد نیاز برای ایجاد، نظارت و اداره تاسیسات گردشگری.
16-تشکیل کمیسیون های درجه بندی با ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانها و اعزام نماینده دفتر جهت شرکت در کمیسیون.
17-صدور کُد برای کارشناسان ارزیابی، سرگروههای ارزیابی و مدیران فنی برای اجرای طرح تطبیق.
18-شناسایی دفاتر غیر مجاز و اقدام برای توقف فعالیت آنان.
19-شناسایی نقاط ضعف، کمبودها و نیازهای دفاتر خدمات مسافرتی و تاسیسات گردشگری.
20- بررسی و تأیید اسامی پیشنهادی تأسیسات و مؤسسات گردشگری.
21-بررسی و اعلام نظر در ارتباط با به کار گیری شیوههای نوین خدمات اقامتی و پذیرایی.
22- تشکیل پایگاه داده های آماری تأسیسات و مؤسسات گردشگری.
23-هماهنگی با دستگاههای اجرایی ذیربط جهت استفاده از تجهیزات شبکههای ماهوارهای در تأسیسات گردشگری کشور.
24-گردآوری آمار و اطلاعات لازم در ارتباط با اماکن و تاسیسات گردشگری.
25-نظارت عالیه بر صدور کارت مدیریت تاسیسات گردشگری و گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری.
26-انجام اقدامات و هماهنگی های لازم جهت حل و رفع مسائل و مشکلات مطروحه از سوی تأسیسات ، مؤسسات و راهنمایان گردشگری.
27- برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای اعمال نظارت عالیه بر عملکرد کمیسیون های فنی نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی استان ها.
28-بررسی پرونده متقاضیان کارت راهنمایان تور، مدیران فنی دفاتر خدماتی مسافرتی و صدور کارت برای آنها.
29-تهیه و تدوین ضوابط درجه بندی و بررسی نرخ های خدمات راهنمایان، دفاتر و موسسات گردشگری.
30- بررسی درخواست صدور و تمدید مجوزهای موسسات و متقاضیان بند (ب) از طریق سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری.
31- بهره برداری از تجربیات گردشگری سایر کشورها، بخصوص کشورهای اسلامی در چگونگی درجه بندی تاسیسات و موسسات گردشگری وارایه و تدوین ضوابط و استانداردها برای فعالیت های جدید در حوزه گردشگری.
32- بررسی درخواست متقاضیان عاملین تطبیق و انتخاب حائزین شرایط در این زمینه.
33- تهیه و تدوین ضوابط و مقررات مربوط به رعایت حقوق مشتریان و گردشگران.
34- تهیه و تدوین ضوابط و مقررات مربوط به رعایت حقوق بهره برداران تاسیسات و موسسات گردشگری.
35- تهیه و تدوین موازین و مقررات صدور مجوز بهره برداری تاسیسات، موسسات و فعالیت دفاتر گردشگری.
36- تهیه و تدوین ضوابط و استانداردها و معیارهای کیفی مدیران فنی و راهنمایان تورهای گردشگری.
37- بررسی و بازنگری در خصوص ساماندهی وضعیت آیین نامه صدور مجوز بند (ب،) وفعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و به روز کردن اطلاعات.
38- اظهارنظر در خصوص رعایت ضوابط و مقررات فنی و مهندسی تاسیسات و اماکن گردشگری.
39- بررسی و جذب شرکت های مجری سیستم استاندارد سازی کیفیت خدمات، به عنوان مشاور برای تطبیق استانداردها.